Dag 12 t/m 15 - Reisverslag uit Kinsale, Ierland van Kim Elverding - WaarBenJij.nu Dag 12 t/m 15 - Reisverslag uit Kinsale, Ierland van Kim Elverding - WaarBenJij.nu

Dag 12 t/m 15

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Oktober 2008 | Ierland, Kinsale

beannacht dtí sibh(greeting to you in het Iers)

Ik heb een Engels-Iers woordenboek gekocht en dus probeer ik een beetje Ierse woorden te gebruiken... :):D

Dag 12:
Vanmiddag zijn we naar Colbh(ik geloof dat je het zo schrijft) geweest. Daar vertrok het schip Queen Elisabeth II voor het laatst uit Ierland. En het was voor de jongens leuk om die nog even te zien.
En wat een schip was dat! Echt zoals de Titanic(Colbh is trouwens de haven waar de Titanic voor het laatst aanlegde voor het zonk). Het was een enorm gevaarte. En de schoorsteen die er op zat was enorm! Echt alleen enorm is het juiste woord daarvoor.
Het was erg leuk er waren veel mensen op af gekomen. Er was een band en toen de boot vertrok zwaaide iedereen met een wit zakdoekje. Heel speciaal!
Ik had Harry in een slang(zo noemen ze het hier weet niet hoe het in NL heet, maar het is zo'n harnas zodat de baby voor je hangt) en ik voelde me echt zwanger hahaha. En ik kreeg ook een paar vuile blikken naar me toe geworpen. Maar ook een aantal mensen die hem gingen aaien enz. Erg leuk. Foto's hiervan volgen nog, want mijn camera was leeg en Geraldine heeft haar foto's nog niet op de comp.

Dag 13:
Vandaag niet veel gedaan. Gelopen met de twins en Rianne en naar Killarney gereisd.

Dag 14:
Vandaag mijn eerste dag in Killarney. Het begon als een mooie dag. Ik werd wakker van het geluid van paardenhoeven op het weg dek, heel leuk!
Dé toeristen attractie in Killarney is het rijden met een Jaunting car, oftewel paard en wagen. Ze laten je het national park zien.
Ik(in mijn remi) ging mee op een kar met een enorm leuke man, Michael. Hij was erg vriendelijk en wist enorm veel van alles af. Over elke steen wist hij wel wat te vertellen. Erg interessant alleen vergeet je dan ook zoveel. Toen we net in het park waren. Liet hij me een weiland zien met zwarte koeien. Die zijn zeer zeldzaam en leven in het nationaal park als onderdeel van een fokprogramma. In datzelfde weiland zagen we grote herten staan. Ze stonden ver weg en ik kon helaas geen foto van ze maken. Michael vertelde dat dat de Ierse herten zijn. Er zijn ook herten in Killarney die uit Japan komen(hoe ze hier zijn gekomen weet ik niet meer). Het zijn kleine hertjes met stipjes op hun rug. Na een paar minuten schrok Jessica(het paard) ergens van. En ja hoor, daar stonden ze mamma, pappa en baby Japans hertje. Pappa, was erg zenuwachtig, maar hij bleef wel mooi staan voor een foto. De baby en mamma waren rustiger en bleven gewoon eten. Het was zo gaaf dat ze gewoon bleven staan! Jessica was banger voor hun dan andersom!
Even later kwamen we bij Ross Castle aan(ik mocht toen trouwens de kar besturen). Hier mocht ik even 20 min rond kijken. Normaal deed hij dat niet, maar omdat ik toch alleen was kon dat wel even. En daar was het uitzicht ..... geen woorden voor. Op de foto's lijkt het wel mooi, maar in het echt... je staat op de ruïne van een kasteel en kijkt over een meer naar de bergen. Breath taking!
Daarna wilde ik naar Muckross house rijden. Dat is een geweldig oud huis wat nu een museum is met mooie tuinen er om heen. Maar alle fietsen waren verhuurd, dus dat ging niet door. Dan maar wat kerken bekijken. Waren erg mooi!
Rond half 3 begon het kei- en keihard te regenen(zo uit het niks, shit Ierland!). Dus ben ik maar naar het hotel gegaan en heb daar gewoon gelezen in bed. Heel relaxed!
's Avonds wilde ik iets leuks doen, maar het regende nog steeds. En wat is er leuker dan als het regent naar de cinema gaan. Daar heb ik the Duchess gezien. Zeker een aanrader. En ik merkte hoe mijn Engels nu al is verbeterd. Ik verstond de hele film, terwijl ik er soms wel een beetje moeite mee had.

Dag 15:
Vandaag moest ik vroeg uit de veren want ik ging vandaag paardrijden door the national park of killarney. Nog voor het ontbijt moest ik de deur uit(en dus uitchecken) bij het hotel. Bij de buren(tankstation) een broodje gehaald en op weg. Gelukkig kon ik mijn tas nog bij het hotel laten staan en hoefde ik die niet mee te dragen.
Na 3 kwartier lopen kwam ik bij de manege aan. Niks bijzonders gewoon normale stallen. Alleen mochten de bezoekers niet bij de stallen komen. Er stonden soort van dranghekken en daar mocht alleen personeel achter komen. Anyway ik kreeg een paard aangeboden. Niemand wist wat voor ras het was, maar het was een lief beest. Hij heette Don.
Het meisje die mij begeleidde, ik weet niet meer hoe zei heette:$, was een Frans meisje die hier tijdelijk werkte(daar straks meer over). Zij reed op een Tinker. Jawel een echte. Later vertelde Des me dat de Tinkers echt de laagste mensenklasse zijn hier in Ierland. Iedereen vindt ze vies en blijft bij ze uit de buurt. Behalve op een paardenmarkt(zoals in Galway) dan wil iedereen advies, want zij zijn de 'paardenfluisteraars' van Ierland.
Terug naar het rijden. Het was helemaal geweldig! Ik was in mijn eentje(ja, alweer) maar daardoor hoefde we ook geen rekening te houden met iemand die niet goed kon rijden. Ongeveer halverwege de rit reden we door een open veld en aan beide kanten stonden herten(dit keer alle twee de soorten) en er was ook nog een konijn maar die rende snel weg. De herten dus niet. Die bleven staan. De kleintjes(die van gisteren) keken heel bang en deden me erg aan geiten denken. De grote(die echt uit Ierland komen) keek ons verwaand aan.
"Wat we nu gaan doen mag eigenlijk niet, maar we galloperen langs ze." En wij dus in volle gallop tussen die herten door. En toen gingen al die herten rennen, dus onze paarden nog harder rennen. Het was geweldig, zoals je in de film ziet. Heel gaaf.
Verder vandaag niet zoveel gedaan. Beetje geshopt en veel in de bus gezeten.
Thuis aangekomen vertelde ik Geraldine van dat meisje die tracks deed hier. En zij zei dat haar broer racepaarden traint(hij heeft daar 30 paarden nu) en altijd hulp nodig heeft in de zomer(ivm vakanties enz.). Dus zij zou vragen of ik misschien in de zomer vakantie daar kon werken. En nu het helemaal vette er aan: Het is in Florida :O Maar goed, dat is af wachten :)

Grá Kim

  • 05 Oktober 2008 - 20:26

    JP:

    ja lekker, Florida... ;(
    Lijkt me wel gaaf, maar dan moeten ze natuurlijk wel goed betalen voor zo'n paardenkwebbelaar als jij bent! Wat maak jij veel mee zeg, in een week leer je meer dan hier in een maand. Ik sta sprakeloos. Het was fijn je net even aan de telefoon te hebben gesproken.
    Wens je weer een heerlijke week toe, tot lezens/sprekens/schrijvens!

  • 05 Oktober 2008 - 20:36

    Oma:

    Kind, kind wat een feest daar in Ierland en wat goed dat je ook in je eentje zo veel onderneemt. Zo zie je maar, via goede relaties krijg je adressen om vacantiewerk te doen. Het zal allemaal wel goed komen. Geniet nog verder, ik ben trots op je. Kusssss, doei, doei.

  • 06 Oktober 2008 - 08:26

    Karin:

    Oh wat geweldig zeg dat paardrijden door de natuur en natuurlijk vooral die HERTEN, je weet wel die beesten die jullie hier ook altijd zien en IK altijd mis zelfs als ze in onze achtertuin staan!!!...
    Misschien kan je de foto's op deze site vervangen door de actuele foto's? Bovendien hebben we die foto waar je laat blijken hoe vies je het guinnessbier vindt ook wel gezien!!
    Ennuh FLORIDA ze komt eraan hoor, daar heb je tenminste geen last van "Ierse buien", zou super zijn zeg!
    Dikke kus

  • 06 Oktober 2008 - 09:27

    Karin:

    Nog even dit: die foto's zijn echt leuk op hyves Kim (behalve dan de toilet maar oke...) Je ziet je weer genieten hoor, als er maar paarden in de buurt zijn!!

  • 06 Oktober 2008 - 10:40

    Manon Au Pair:

    hooi!!
    ik weet niet of ik je al een berichtje heb achtergelaten maar ik genit van je verhalen ! :) jij zit ook in een mooi gedeelte van Ierland zegg... en gaaf dat je daar gaat paardrijden enzo!! echt leukk!
    en dat je veel dingen onderneemt enzo!
    ik heb het hier ook erg naar mijn zin, in castlebar... ook een au pair dus in het westen.. geen nederlander te bekennen hier haha!
    succes!!
    Groetjes, Manon

  • 06 Oktober 2008 - 13:08

    Christa:

    Echt wel beter Florida!! Daar heb je in ieder geval veel beter weer dan in Ierland! En qua taal is het ook een stuk eenvoudiger als dat Iers. Heel goed van je dat je alleen de wijde wereld intrekt. Heb ik echt bewondering voor.
    Veel plezier en hou ons op de hoogte he?!
    Kus en liefs van je tante

  • 06 Oktober 2008 - 20:30

    Patricia:

    Hee Kim,

    Zo te lezen vermaak jij je wel daar. De familie en de kids "bevallen" dus wel...? Leuk hoor.
    Groetjes van iedereen bij Harlekijn!!!!

    Veel plezier nog daar. Ik blijf je verhalen volgen!


  • 07 Oktober 2008 - 10:54

    Manon Au Pair:

    jaa hoor castlebar is een leuk stadje, kun je fijn winkelen en ik kan me er goed vermaken voor een dag!! volgens mij zit er nog een nederlander bij jou in de buurt, ze heet Johanna ze woont ook dichtbij Cork. ze liet een reactie achter bij mij! en ik heb alleen maar duitse au pair vrienden haha!
    && mag ik met je mee paardrijden in florida?? :p

  • 07 Oktober 2008 - 12:47

    Fleur:

    Ik typ lekker niet meer in het Nederlands, 'because I'm coming to Ireland! Yes, that's right. In about two weeks i'll be there. Thanks to our veryveryvéry sweet aunt. So now Í have to start practise on my English-skills. Do you know where you left your 'English for beginners'? Haha. No, just kidding, but I think it's good for my exams to talk English for a week! But now i have to hang, because (yes, serious) I really have to learn some English, because tomorrow I have a test :(. Wish me luck. I'm just thinking about me coming to you and then it just HAS to go well!

    Goodbye, my lover.
    Love, Fleur

  • 07 Oktober 2008 - 17:45

    JP:

    Vain hoor, mijn tweede oogappel ook naar de ieren :(
    Heb je wel rekening gehouden met je arrume moedertje (o nee Moedertjuh) die nu de enige zal zijn om mijn knuffels in ontvangst te nemen. En ze heeft het al zo moeilijk. En Xtiaan dan, kan hij wel zolang zonder jouw sprankelende purrsenelletie? Jakkiebahfoei!
    Serieus meid, ongelooflijk leuk dat jullie elkaar even kunnen zien en genieten van het ierse leven. Volgens mij zijn jullie onze zomervakantie aan het voorbereiden!

  • 07 Oktober 2008 - 19:07

    Ton:

    ha die Kim, leuk om te zien dat je leeft!!!!!!!!!!!!. Geniet maar lekker en droom maar omtrent Florida. MOI

  • 07 Oktober 2008 - 19:49

    Marieke En Grace:

    He Kim!

    We hebben net ff weer al je berichten gelezen: volgens ons heb je het ontzettend naar je zin daar! Echt vet dat je kon paardrijden en misschien een nieuw adresje hebt in Florida!
    Hier in Groningen gaat alles goed, iedereen is vrij druk met school. Gisteren hebben we met het hele huis gegeten, was lekker en gezellig. Maar we missen je wel hoor!

    Liefs Marieke en Grace

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Dromer. Schrijver.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 18560

Voorgaande reizen:

28 Maart 2016 - 03 Mei 2016

Vijf weken vrijwilligerswerk in Oeganda

02 Januari 2014 - 19 Maart 2014

Mijn droom achterna

21 September 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: