Point-to-point - Reisverslag uit Kinsale, Ierland van Kim Elverding - WaarBenJij.nu Point-to-point - Reisverslag uit Kinsale, Ierland van Kim Elverding - WaarBenJij.nu

Point-to-point

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 November 2008 | Ierland, Kinsale

Ik ben nat geregend, mijn tenen zijn er bijna afgevroren en ik dacht dat de modder in mijn onderbroek zou zitten, maar ik heb genoten!

om 11 uur ging ik naar beneden om met Geraldine te bespreken of zij meeging naar de race of niet. Ik dacht dat als zij niet zou gaan, ik ook niet zou gaan, omdat alleen daar heen gaan niet zo leuk zou zijn. Maar ze zei: "If you're not going yourself iI'll drag(<--schrijf je dat zo) to it"
Ik moest het van haar zien. Zij reed vroeger ook altijd paard en is er nu nog steeds gek op om naar paarden te kijken. Maar ze kon niet ivm het weer en de tweeling. Des zou met de jongens gaan zwemmen(10 min. van de racebaan) en hij wilde me wel brengen en halen.
Daaraangekomen was het dus een blubber boel. Ik heb geen laarzen mee, dus ik met mijn (hoge, dat wel) allstars door de modder(die zijn nu na 4 jaar echt af!).
Er was totaal geen overzicht en ik had geen idee of ik me nu op de baan bevond of dat ik in het weiland naast de baan stond.
Uiteindelijk toch alles gevonden. Iedereen stond daar met een kopje koffie, thee, choco of iets sterkers(serieus 12 uur!) onder de tenten. Zolang de paarden toch nog niet te zien waren.
Daar raakte ik aan de praat met een man van ongeveer 40 jaar. Hij vroeg of ik het niet koud had met die schoenen:D
Hij heeft me even uitgelegd hoe alles werkt en dat zal ik nu even doen.

Allereerst worden de nummers van de jockey's en paarden opgenoemd. Dan duurt het nog even en dan worden de paarden door de trainer of de eigenaar de parade ring ingeleid. Niet door de groom, maar door de trainer of eigenaar. De mensen die een gok willen uitbrengen op een paard kunnen daar naar de paarden kijken, met de eigenaar praten, maar vooral ook met de jockey. De reden dat de eigenaar dus met de paarden loopt is omdat die een bekend gezicht heeft voor de gokkers. De eigenaren leiden de paarden een aantal keer door de ring(gewoon in stap, voorzover die paarden gewoon kunnen stappen). De eigenaren lopen tussen het paard en het hek in. Gevaarlijk, maar degene die willen wedden staan midden in de parade ring en kunnen op die manier een paard goed bekijke(al leek het er op dat haast niemand dat echt deed).
Dan stappen de jockey's op en gaan richting de baan.
Er is niet echt een goed startpunt aangeven. Ik zag het niet, maar ik stond dan ook bij de finish. Ze starten, in een rustig galopje, want ze moeten nog een heel eind. Hoe groot de baan is weet ik niet. Maar op de baan staan een stuk of 6 hindernissen. Die hindernissen zijn ongeveer ter hoogte van mijn borst(dus ongeveer 1.50m) en erg breed. Ik vond het enorm eng hoe die paarden daar over heen moesten. Ze knallen bijna allemaal met hun achterbenen tegen de hindernis aan(er zit een soort schacht aan de kant waar ze vandaan komen en dat maakt de hindernis extra moeilijk). De jockey's sturen de paarden schuin over de hindernissen, want dan springen ze beter(:S nooit geweten, deze man had er verstand van!).
Ik heb 6 wedstrijden gezien en bij elke wedstrijd viel er wel een paard. Doodeng, serieus! Een gleed uit voor de hindernis, terwijl hij al aan het springen was en viel dus achterover op zijn rug. En ja, de jockey zit dan in de weg AUW!!! Ik dacht echt dat die jockey dood zou zijn, maar hij stond op strekte zijn rug en ging achter zijn paard aan! Hier is de groom trouwens ook weer goed voor, paarden vangen:D
Na een bepaald aantal rondjes(dat bepaald het niveau) is de finish bereikt.
Voor en na de race reden er de hele tijd 2 mensen op twee paarden in jachtuniformen op de baan heen en weer te galloperen. Ik snapte niet wat ze deden, maar uiteindelijk kwam ik met een van de twee aan de praat(ze had haar zweep laten vallen en die pakte ik op). Ze vertelde dat hun taak is de paarden van de gevangen racers bij de rest vandaan te houden en om de mensen van de baan te rijden voor de race begint.
Ze was lid van de jachtclub in Kinsale. Dat is niet jagen met schieten enz. Maar met honden. achter een vos aan en rijden maar, je weet niet waar je naartoe gaat, de honden en dus de vos leiden je(Geraldine heeft dit gedaan vandaar dat ik dit weet).
En zij had serieus het mooiste paard wat ik ooit had gezien. Klinkt overdreven maar hij was zo mooi! Het was een appelschimmel(zeg maar wit met wat grijze vlekken) enorm groot en heel erg gespierd. De paarden van de jockey's zijn ook mooi, gespierd en groot(al zijn er ook kleinere bij, en wie Seabiscuit de film heeft gezien weet dat dat niks uit maakt:)) maar die zijn was ieler. Een jachtpaard(dit was een Irish Hunter) moet stevig zijn, want die iele beentjes van een racepaard kunnen niet goed door sloten enz lopen.
Dat paard van haar had stevige benen en een groot hoofd. Ik heb een nieuw leuk iers ras gevonden(als het om paarden gaat moet ik echt verhuizen:D)
Ze vroeg of ik reed enz. En ik vertelde over Shirley en ze wilde een foto zien. Dus ik liet een foto zien die ik op mijn telefoon had staan. En zij vertelde dat Shirley waarschijnlijk heel erg geschikt zou zijn voor de jacht. Omdat het een groot paard is en stevig en dus tegen een stootje kan. Ik vond het moeilijk om te geloven. Maar ze zei dat dat echt kon, mits ze echt heel goed getraind worden, vooral op het gebied van springen, want ze hebben de uithoudingsvermogen al. Dus ze heeft me overtuigd. Al is Shir nu te oud om het haar te leren, misschien in de toekomst :D
Het was echt geweldig, ookal was het maar voor 2 uurtjes. Iedereen was zeiknat en had het koud dus iedereen stond op elkaar in de tenten. Totdat de paarden naar buiten gingen, dan liep iedereen naar de parade ring, dan naar de baan, dan terug naar de parade ring om de jockey's te feliciteren(of een hard woordje toe tespreken) en dan terug naar de tenten om warm te worden. Iedereen zag er vreselijk uit, maar iedereen had het naar zijn zin. Dat is het leuke van paardensport vind ik, het is altijd gezellig. Als mensen verliezen vinden ze dat kut, maar dat reageren ze op zichzelf, de groom, trainer of het paard af en niet op een andere jockey ofzo.
Bij paardensport is de sfeer altijd gezellig! Het heeft me echt goed gedaan om toch te gaan!

Nou dat was het weer, er staat weer een filmpje van de race op mijn hyves(zie link van vorig bericht) en ik heb wat foto's op deze site veranderd.
Misschien dat het voor sommige lezers wat saai was omdat het alleen maar over paarden ging enz. Maar voor die mensen schrijf ik volgende keer wel over iets anders :)

Dikke Kus Kim

  • 09 November 2008 - 16:36

    Christa:

    Nou meissie, fijn dat je het even voor je tante, die absoluut niets met paarden heeft, hebt uitgelegd! Ik weet alleen nog steeds niet wat die points nou zijn! Zijn dat alle hindernissen waar ze overheen moeten of betekent het weer iets anders?
    Wel goed van je dat je alleen gegaan bent! Je ziet maar weer dat je heel snel contact maakt als je ergens alleen bent.
    Volgens mij moet je toekomstige vriend echt wel een rijke stinkerd met stal zijn hoor! Dat maakt het leven voor jou een stuk aangenamer! :)

  • 09 November 2008 - 17:12

    Oma:

    Nou, je verhaal was helemaal niet saai hoor. Ik wist precies waar je het over had. Ik ben vaak (ook met Roos) naar die jachten geweest, weet je nog wel op Soestdijk? Roos had die bloedhonden voor de jacht (inderdaad over een spoor van vossenurine) dat getrokken wordt door iemand van de jachtclub, met een grote lap.
    Hartstikke leuk dat je ervan genoten hebt en zo veel interessante mensen ontmoet. Daar hebben we het nog wel over!!
    Goed van je dat je het slechte weer hebt getrotseerd en toch bent gegaan.
    Nou schatje, geniet verder. doeidoei, Kussss

  • 10 November 2008 - 06:26

    JP:

    Hoi meis! Schitterend, niet alleen het evenement maar ook hoe makkelijk je kontakten legt met wildvreemden in een taal die niet de jouwe is. Toegegeven, het zijn allemaal paardengekken maar toch, respect voor je initiatief en gewoon gaan! En wat heb je het enorm getroffen met D&G; ik denk dat hun houding en empathie voor jou een enorme steun zijn! Dikke knus uit Amsterdam, tot snel!

  • 10 November 2008 - 11:16

    Niels:

    Kimmie,

    Goed man dat je deze dag helemaal alleen hebt doorgebracht! Je hebt het aardig naar je zin gehad zo te lezen, en veel geleerd!
    Toch nog een beetje paarden gezien daar, want die zal je wel missen! ;)
    Volgens mij zijn je 'werkgevers' ook echt leuke mensen dus daar mag je blij mee zijn!
    Enjoy!!
    Kus niels

  • 10 November 2008 - 15:03

    Anna:

    haha shit, ik bedenk me net dat ik nog helemaal niet een bericht heb achtergelaten hier. maar dat betekend niet dat ik helemaal niet aan je denk hoor! ik weet gewoon dat je het onwijs naar je zin hebt, ook al mis je ons allemaal een beetje. tot snel schat! xx

  • 10 November 2008 - 19:28

    Karin:

    He meissie,
    Ik zie je helemaal staan daar in dat weiland met je "paardenface" op, modder en een kleur op je wangen, soppende schoenen en glimmende oogjes van paardengekte!! Geweldig zeg om dat mee te maken. Ik zie trouwens die man voor me met lange waxjas, laarzen en corduroy broek: "oh jolly good, you can bet on that horse my love!"
    Ik spreek je weer op msn, onze dagelijkse chat!
    Dikke kus en love, je moedertje

  • 12 November 2008 - 06:33

    JP:

    Het was leuk weer even bij te praten; nu de webcams nog optimaal aan de praat krijgen en de laatste ruk naar huis is zo voorbij! En ja, Snieklaas, je verjaardag, er komen nog heel wat leuke dagen voor je aan. Maar voor mij zal de leukste dag toch wel 23 december zijn; samen terug vanaf Schiphol, een "oerhollandse" MacChicken in Lemmer, ja, ik zie het helemaal zitten! Fijne dag lezers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Dromer. Schrijver.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 18551

Voorgaande reizen:

28 Maart 2016 - 03 Mei 2016

Vijf weken vrijwilligerswerk in Oeganda

02 Januari 2014 - 19 Maart 2014

Mijn droom achterna

21 September 2008 - 23 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: